In Nederland zie je scooters met twee verschillende kleuren kentekenplaten: geel en blauw. Deze kleuren geven belangrijke informatie over het type scooter en de regels die erop van toepassing zijn. In deze blog duiken we dieper in de verschillen tussen gele en blauwe kentekenplaten voor scooters en wat dit betekent voor bestuurders, andere weggebruikers en welk rijbewijs daar precies voor behaald moet worden. Het verschil tussen een geel en blauw kenteken voor scooters in Nederland gaat verder dan alleen de kleur. Het bepaalt hoe snel je mag rijden, of je een helm moet dragen, waar je mag rijden, en wat voor soort belasting en verzekering je nodig hebt. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van deze verschillen, zodat je veilig en volgens de regels kunt rijden, ongeacht het type scooter dat je bestuurt.
Maximumsnelheid
Het meest opvallende verschil tussen scooters met een gele en een blauwe kentekenplaat is de maximumsnelheid die ze mogen rijden.
-
Gele kentekenplaat: Scooters met een gele kentekenplaat worden ook wel bromscooters genoemd. Ze mogen maximaal 45 km/u rijden. Dit type scooter is te vergelijken met een bromfiets.
-
Blauwe kentekenplaat: Scooters met een blauwe kentekenplaat worden snorscooters genoemd en mogen maximaal 25 km/u rijden. Ze zijn langzamer dan hun broers met een gele plaat.
Helmplicht
De helmplicht is een ander belangrijk verschil tussen deze twee soorten scooters.
-
Gele kentekenplaat: Voor scooters met een gele kentekenplaat is het dragen van een helm verplicht. Dit geldt voor zowel de bestuurder als eventuele passagiers. De hogere maximumsnelheid brengt een groter risico met zich mee, waardoor de helm essentieel is voor de veiligheid.
-
Blauwe kentekenplaat: Bij snorscooters met een blauwe kentekenplaat was er tot begin 2023 geen helmplicht. Echter, vanaf 1 januari 2023 is er een nieuwe wetgeving ingegaan die bepaalt dat ook bestuurders van snorscooters in de meeste gemeenten verplicht een helm moeten dragen. Deze regel geldt vooral in stedelijke gebieden waar de kans op ongevallen groter is.
Waar mag je rijden?
De regels over waar je mag rijden verschillen ook tussen scooters met een gele en blauwe kentekenplaat.
-
Gele kentekenplaat: Scooters met een gele kentekenplaat moeten, net als bromfietsen, meestal op de rijbaan rijden, tenzij er een verplicht bromfietspad aanwezig is. Op dit bromfietspad mogen ze 30 km/u rijden binnen de bebouwde kom en 40 km/u buiten de bebouwde kom.
-
Blauwe kentekenplaat: Snorscooters met een blauwe kentekenplaat mogen gebruikmaken van het fietspad. In gebieden waar geen fietspad is, mogen ze ook op de rijbaan rijden, maar dan geldt nog steeds de maximumsnelheid van 25 km/u. In sommige steden, zoals Amsterdam, zijn snorfietsen met een blauwe kentekenplaat echter verplicht om op de rijbaan te rijden in plaats van het fietspad.
Verzekering en belasting
Het soort kentekenplaat beïnvloedt ook de verzekering en belastingen.
-
Gele kentekenplaat: Voor scooters met een gele kentekenplaat moet je naast de verplichte WA-verzekering vaak ook wegenbelasting betalen. Dit is vergelijkbaar met de belasting die je voor een auto betaalt, hoewel het bedrag veel lager ligt.
-
Blauwe kentekenplaat: Scooters met een blauwe kentekenplaat hoeven geen wegenbelasting te betalen. Ze moeten wel verzekerd zijn, maar de kosten zijn vaak lager omdat de snelheid en het risico lager worden ingeschat.
Technische specificaties
De technische specificaties van de scooters kunnen verschillen, afhankelijk van het type kentekenplaat.
-
Gele kentekenplaat: Deze scooters hebben vaak een motor met een vermogen van maximaal 50 cc en zijn ontworpen om hogere snelheden te bereiken.
-
Blauwe kentekenplaat: Snorscooters zijn vaak hetzelfde qua motorcapaciteit, maar hun snelheid is elektronisch begrensd op 25 km/u, waardoor ze in een andere categorie vallen.
Het rijbewijs
Een ander belangrijk aspect dat verschilt tussen scooters met een geel en een blauw kenteken is het type rijbewijs dat je nodig hebt om ze te mogen besturen.
-
Gele kentekenplaat: Voor het besturen van een scooter met een gele kentekenplaat heb je minimaal een AM-rijbewijs nodig. Dit rijbewijs staat bekend als het bromfietsrijbewijs en stelt je in staat om zowel bromfietsen als bromscooters te besturen. Als je al in het bezit bent van een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A), mag je automatisch ook een bromscooter rijden zonder dat je een apart AM-rijbewijs hoeft te behalen.
-
Blauwe kentekenplaat: Voor het besturen van een scooter met een blauwe kentekenplaat geldt dezelfde regel: je hebt een AM-rijbewijs nodig. Dit betekent dat er, wat betreft het rijbewijs, geen verschil is tussen de gele en blauwe kentekenplaten. Net als bij de bromscooters, is een autorijbewijs (B) of motorrijbewijs (A) ook voldoende om een snorscooter te besturen.
Het behalen van een AM-rijbewijs vereist het slagen voor zowel een theorie- als een praktijkexamen. Hierdoor wordt ervoor gezorgd dat bestuurders voldoende kennis en vaardigheden hebben om veilig deel te nemen aan het verkeer, ongeacht of ze een snor- of bromscooter besturen.